C# içinde 2 tip açıklama yazım şekli vardır;
- Tek satırlı açıklama yazmak için // kullanılır
- Açıklama birden çok satıra yazılacak ise /* ve */ karakterleri içine yazılmalıdır.
- Açıklamalar uygulamanın çalışmasını etkilemez çünkü derleme esnasında dikkate alınmaz. Genel amaç kod karmaşasını basitleştirmektir.
- Atama Operatörü -> =
- Toplama -> +
- Çıkarma -> –
- Çarpma -> *
- Bölme -> /
- Mod alma ->
- ++ veya -- değişkeni değerini 1 arttırır ya da 1 azaltır
- += ve -= operatörleri değişkeni arttırıp/azaltıp eşitler
- == eşittir kontrolü (eşitse anlamına gelir)
- != eşit değildir kontrolü
- > büyüktür ve < küçüktür
- >= büyük eşittir ve <= eşittir
- ?: ve ?? operatörleri tek satırda şart belirtmek için kullanılır
- ! değildir veya not operatörü
- | lojik or(veya) operatörü ve || şartlı or(veya) operatörü
- & lojik and(ve) operatörü ve && şartlı and(ve) operatörü
- ^ lojik XOR operatörü
- ^=, &=, |= lojik eşitlemeli operatörler
- >> ve << shift işlemi, değişkeni 2’ye böler veya 2 ile çarpar.
- >>= ve <<= operatörleri sol veya sağ tarafı 2'ye bölüp eşitler.
ATAMA İŞLEMİ
Atama
işlemi için C#’ta = operatörü kullanılır. Aşağıdaki şekillerde yapılır;
int a; //a değişkeni tanımladık, henüz değer atamadık
byte b = 3; //tanımlayıp aynı zamanda da değerini verdik
float c, d, e;
double f1 = 0; //henüz ne değer alacağını bilmiyorsak böyle tanımlama yapabiliriz.
double f2 = default(double); //henüz ne değer alacağını bilmiyorsak böyle tanımlama yapabiliriz.
int g = new int(); //henüz ne değer alacağını bilmiyorsak böyle tanımlama yapabiliriz.
int h;
h = 5;
DİNAMİK DEĞİŞKEN TANIMLAMA
y, her zaman x’in yarısı
olacaktır. Eğer x’i burada tanımlamayıp dışarıdan alırsak derleyici hiçbir
şekilde y’nin değerini derleme zamanında bilmiyor olacak.
int x = 10;
int y = x / 2;
//hipotenüsün karesi her iki kenarın karelerinin toplamına eşittir.
//burada hipotenüs, tanımlama aşamasında değeri formülle dinamik olarak belirlenen bir değişkendir
double hipotenus = Math.Sqrt(Math.Pow(kenar1, 2) + Math.Pow(kenar2, 2));
Console.WriteLine("\nBir kenarı " + kenar1 + " diğer kenarı " + kenar2 +" olan bir üçgenin hipotenüsü");
Console.WriteLine("Pisagor teoremine göre " + hipotenus + " olacaktır");
BASİT MATEMATİK OPERATÖRLERİ
Matematiksel
operatörlerin işlem önceliği aynı matematikteki gibi uygulanmıştır.
int x = 3; int a = x + y * z; //38
int y = 5; int b = (x + y) * z; //56
int z = 7; int d = z - x - y; //-1
double dd = y / x; //1 double e = (double)y / x; //1,666666667
double f = y / (double)x; //1,666666667
MOD (%) KALAN HESAPLAMA
Matematiksel
işlemlerde bölmeden kalanı bulmakta kullanılır.
int a = 100 % 90; //10 int c = 8 % 2; //0
int b = 11 % 10; //1 int d = 7 % 2; //1
int bolunmeyen = 20 % 35; //20 int negatif = -1 / 100; //-1
++, --, += VE -= OPERATÖRLERİ
++ ve – işaretlerinin işlevleri
önde yada sonda olmasına göre değişir.
int a = 5; int b = 5;
int r1 = ++a; //r1=6, a=6 int r2 = b++; //r2=5, b=6;
int c = 5; int d = 5;
int r3 = --c; //r3=4, c=4 int r4 = d--; //r4=5, d=4;
+= ve -= operatörleri için durum
bu kadar karmaşık değildir.
int a = 5; a += b; //a=15
int b = 10; c -= b; //b=10, c=-10
int c = 0; //sadece += veya -= 'in solundaki değişkenin değeri değişir.
İLİŞKİSEL KONTROLLER
İki değişken arasındaki
benzerlik kontrollerini ==, >, <, >=, <=, != operatörleri ile
yaparız.
int x = 3;
int y = 3;
int z = 5;
x.Equals(y); //True x == y; //True
x >= y; //True x <= y; //True
z <= x; //False x > y; //False
y < z; //True !x.Equals(y); //False
!y.Equals(z); //True x != y; //False
y != z; //True
Görüldüğü gibi == operatörü object.Equals( ) metodunun işlevini yapar.
!’lı ifade negatif halidir.
MANTIK İŞLEMLERİ VE OPERATÖRLERİ
C#’ta &, |, ^, !, &&, ||, true, false
operatörleri mantıksal işlemlerde kullanılır. Mantıksal işlemler genelde karar
aşamasında bir çalışma zamanı değişkeninin değerini kontrol etmek için
kullanılırlar. Bu kontrolün sonucuna göre programın akışı belirlenir.
- & (AND) operatörü ifadenin sağ ve solu true ise true, herhangi biri false ise false döner.
- | operatörü (0R) ifadenin sağ ve solu true ise true döner.
- ^ (X0R) operatörü ifadenin sağı ve solu aynı ise false, farklı ise true döner.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder